Hög Lastvikt och hållfasthet uppnås endast om rätt material väljs som samverkar med konstruktion.

Våra bilar har krocktestats.

Inga kompromisser!

Hur uppnår vi hög lastvikt och styrka i konstruktion?

Vi gör precis som den moderna bilindustrin fast kanske bättre. Det betyder att vi faktiskt börjar med att byta ut detaljer på själva bilen för att förbättra styrkan och sänka vikten.

Steg nummer två för att uppnå extrem styrka är att förarhytten och fordonets chassi samt golv förstärks. Vi kan alltså inte påbörja byggnationen innan bilen i sig har en styrka och vridstyvhet som uppfyller de krav som ställs på att bygga i de material vi och andra företag i teknikens framkant valt.

Den tredje delen är att vi konstruerar delar och komponenter i bilen som samverkar och får en funktion men samtidigt förstärker hela konstruktionen av fordonet. Som exempel är de delar som får mittbommen att låsa och glida i sidled en mycket viktig del i att förstärka framstammen in mot hytt. Vi uppnår en enormt bättre styrka i materialet genom att inte använda plant material. Vi använder istället principen med att ha flera bockningar på den låsande aluminiumskenan och därmed uppnår vi ytterligare styrka samtidigt som detaljen blir lätt.

Aluminium, glasfiber, plast och komposit ger en lätt och stark konstruktion

Väggarna är tillverkade i extra lätta sandwichelement i strukturerad extra kraftfull glasfiber. Att använda en helt slät yta ger en svagare konstrukton och därför använder vi en strukturerad yta. 

Alla väggar är isolerade där materialet har högre isoleringsfaktor än vanliga sandwichkonstruktioner. Detta är viktigt både för att stänga ute kyla och värme.

I anslutning till hästen är dessutom konstruktionen förstärkt med aluminiumplåt.

Väggen mellan förarutrymmet och hästarna är extra kraftig och förstärkt med aluminiumprofiler, aluminiumplåt samt extra kraftig strukturerad glasfiber. Som vi även tidigare nämnde så förstärker konstruktionen där mittbom löper på en skena och fastlåses i en aluminiumprofil. Till detta kommer de sega och starka sparkskivorna i ABS plast som finns på alla väggar i hästdelen.

 

1/1

Konstruktionen är i hela 7 lager med många olika material som samverkar och ger en säker färd. Väggen är naturligtvis krocktestad (2015) med intyg om att konstruktionen klarar bältesinfästningar för totalt 5 personer. 

Golvet är urinbeständigt och byggd för att hålla bilens hela livslängd. Rejäl Dunlomat matta borgar för ett hållbart golv. Hela konstruktionen är tätad och vattenskyddad för att kunna spolas ur med högtryckstvätt. Avrinning är medvetet borttagen för att inga avgaser ska kunna sugas in under färd.

Gångjärnet tillverkas helt i extra kraftig aluminium. Rampen är tillverkad av en kombination av Aluminium, Komposit, Plast och Glasfiber. På rampen monteras en kraftfull gummimatta med ribbor som minskar halkrisken. Alla aluminiumkonstruktioner och profiler har valts med fokus på låg vikt och hög hållfasthet.

Det finns inga delar som är av trä eller andra organiska material som kan ruttna. Dessutom är nästan allt i järn utbytt till Aluminium. De enda kvarvarande detaljer i järn (förutom det järn som används i själva bilen från bilfabrik) är gångjärn och tillhörande låsdetaljer. 

Ekonomiska aspekter

Det finns viktiga ekonomiska fördelar med att välja våra bilar som har låg tjänstevikt och därmed hög lastvikt. När du som kund kör bilen utan last eller samma lastvikt som i andra bilar så släpar du ofta omkring på massor av kilo mindre. Det påverkar bränsleekonomi och hur bilen slits. Bromsar, lager, bussningar etc. slits hårdare desto mer bilen väger.

En nyhet är vår nya vindavvisare som inte bara väger mindre utan även ger bilen bättre CW värden (fartvindsmotstånd). Lutningen och formen placering av andra detaljer ger betydligt bättre CW värden och därmed bättre bränsleekonomi. Jämför gärna hur stor vindavvisaren är på vissa fabrikat jämfört med våra Svenskbyggda bilar.

Anpassat för vinterklimat

Våra Svensktillverkade bilar är anpassade för vårat klimat och har följande som standard:

Dieselvärmare (minskar motorns slitage)

Cold Climate anpassade vätskor

Extra isolering i B-stolpar

Värme i säte

Längre Backspeglar för bättre sikt med värme

Gummimattor i förarhytt

Underredsbehandlad

Kraftfulla Hjulhus i Aluminium som ej kan spricka vid kallt klimat

 

Registrering av fordon

Våra bilar registreringsbesiktas och kontrollvägs fullt utrustade. Därför kan vi ge garantier om vikter och att de överensstämmer med det vi lovar till våra kunder.

Nya regler angående registreringsbesiktning för dragkrok påverkar EJ Hästlatbilar för B-kort. Hästlastbilar förändras så pass mycket att lagen fortfarande kräver registreringsbesiktning för dessa fordon om dragkrok monteras.

En bils värde styrs även av vilken årsmodell som fordonet har från Bilfabrik. Många påbyggare använder s.k. COC dokument för att registrera in fordonen hos Transportstyrelsen. En sådan typ av registrering är enklare för importören/tillverkaren men det har flera nackdelar som slutkund bör uppmärksamma.

1, Lastvikten är en generell vikt i COC dokument och inte den exakta som gäller det specifika fordonet. Nästan alla dessa fordon har i verkligheten minst 100kg lägre lastvikt än i verkligheten.

2, Årsmodellen blir den enligt COC dokument från påbyggaren dvs nyare årsmodell än den som Biltillverkaren anger vid sökning på chassienummer. Detta är negativt för köpare då en äldre årsmodell betingar ofta ett lägre andrahandsvärde än en nyare årsmodell.

3, Kontroll av godkännande för baksäte och dess säkerhetsbälten verkar inte fungera fullt ut eftersom ett flertal konstruktioner godkänts för 5 passagerare fast test och godkännanden saknas. Fråga gärna efter dessa underlag så ni är säkra att just ert fordon är säkert. Alla bilar som saknar dessa underlag har ej genomgått test av framstam dvs vägg mellan hytt och hästdel. Märkligt nog finns det ingen lag som kräver test av vägg för exempelvis 3 pers bilar. De som ej testat framstam bör undvikas.

© 2018 by Xtreme Cargo AB. 

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

 Xtreme Cargo