Kvalitet & Trygghet

Xtreme Cargo utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för att göra transport av häst så enkelt och bekvämt som möjligt. Fokus är att köra säkert och lagligt i vårt tuffa klimat med B-körkort.

Välkommen in till vårt Showroom i Kvicksund!

Råd till dig som ska köpa B-kortsbil

Det är ett enormt intresse för B-kortslastbilar vilket vi tycker är väldigt roligt! Det är fantastiska bilar att åka med, hästarna står bra och det börjar komma många olika märken av bilar på marknaden. Vi har flera enormt duktiga och seriösa kollegor i branschen men även en del som inte är fullt lika seriösa. För dig som kund är det inte lätt att veta vad du ska välja.

 

Märke, modell, utseende- smaken är som baken och just där finns det inga rätt eller fel, utan beror på just dina behov. En faktor som däremot kan bli väldigt fel är lastvikten. Vi upplever att fler och fler frågar om hur mycket man får lasta i bilarna, det börjar bli allmänt känt att det är svårt att få lasta två stora hästar i en B-kortsbil. Vad dom flesta däremot inte vet är att det som står i registreringsbeviset inte alltid stämmer överens med om du tar bilen och åker och väger den. Detta beror bland annat på att bilarna registreras med ett så kallat CoC-dokument där det anges vad bilarna får lasta, vilket i många fall tyvärr inte stämmer överens med vad dom faktiskt får lasta med all utrustning som bilen har när du köper den. Det betyder alltså att importören/tillverkaren endast skickar in ett dokument till transportstyrelsen som där skrivs av. Bilarna vägs och kontrolleras aldrig individuellt. Uppgifterna i CoC-dokumentet är oftast allmänna för en lätt lastbil av den modellen men inte specifika för just den bilen. Hade det handlat om några kilo hit eller dit så vore det ingen fara men i flera fall har man blivit stoppad och inte fått åka vidare.

 

Vi har kommit i kontakt med många fall där bilägare stått med bilar som får lasta nästan hälften av vad som står i registreringsbeviset. Det har handlat om både nya bilar av dyra märken och äldre och kanske mer okända märken. Tyvärr kan man i detta fallet inte förlita sig på att det är en stor försäljare eller vad som står i annonserna. Vad gäller våra egna bilar så har vi valt att allt som byggs hos oss vägs och registreringsbesiktas individuellt av en auktoriserad, oberoende besiktningsman. Det gör processen lite omständligare när vi ska exportera en bil men du som kund vet vad du får. De märken som vi importerar kommer så klart till oss med CoC-dokument men vi åker ändå och väger varje modell för att kunna ge ett ärligt svar när du vill veta vad du får lasta.

 

Vårt råd till alla som ska köpa B-kortslastbil är att be om att få skriva in en garanterad lastvikt i kontraktet eller åka och väga bilen själv innan ni köper. Det finns massvis med fina, bra bilar men  på många är den faktiska lastvikten så dålig att ägarna blir av med körkortet i en kontroll. En tanke att ha med sig är också vad som händer om du behöver göra en undanmanöver i trafiken och har lastat bilen med nästan dubbelt så mycket som den är konstruerad för. Inte nog med risken för skador på både passagerare och häst vid en olycka, så kan det även ses som vårdslöshet i trafik om man orsakar en olycka med överlast. Det är både straffbart och kan ställa till det med försäkringsbolaget. Så oavsett vem du väljer att köpa din B-kortsbil av, kolla upp vad du egentligen får lasta så slipper du en dyr läxa.

Ni är varmt välkomna att ringa oss om ni har frågor om vad som gäller kring lastvikter, oavsett om du är en blivande lastbilsägare eller om du redan har en bil. Man kan aldrig fråga för mycket!

Lånade bilder
Lånade bilder

press to zoom
Lånade bilder
Lånade bilder

press to zoom
Lånade bilder
Lånade bilder

press to zoom
1/2

Teknik

DSC_0476.JPG

press to zoom

press to zoom
1/1

press to zoom
Add a Title
Add a Title

Describe your image

press to zoom
Add a Title
Add a Title

Describe your image

press to zoom

press to zoom
1/12

Hög Lastvikt och hållfasthet uppnås endast om rätt material väljs som samverkar med konstruktion.

Våra bilar har krocktestats.

Inga kompromisser!

Hur uppnår vi hög lastvikt och styrka i konstruktion?

Vi gör precis som den moderna bilindustrin fast kanske bättre. Det betyder att vi faktiskt börjar med att byta ut detaljer på själva bilen för att förbättra styrkan och sänka vikten.

Steg nummer två för att uppnå extrem styrka är att förarhytten och fordonets chassi samt golv förstärks. Vi kan alltså inte påbörja byggnationen innan bilen i sig har en styrka och vridstyvhet som uppfyller de krav som ställs på att bygga i de material vi och andra företag i teknikens framkant valt.

Den tredje delen är att vi konstruerar delar och komponenter i bilen som samverkar och får en funktion men samtidigt förstärker hela konstruktionen av fordonet. Som exempel är de delar som får mittbommen att låsa och glida i sidled en mycket viktig del i att förstärka framstammen in mot hytt. Vi uppnår en enormt bättre styrka i materialet genom att inte använda plant material. Vi använder istället principen med att ha flera bockningar på den låsande aluminiumskenan och därmed uppnår vi ytterligare styrka samtidigt som detaljen blir lätt.

Aluminium, glasfiber, plast och komposit ger en lätt och stark konstruktion

Väggarna är tillverkade i extra lätta sandwichelement i strukturerad extra kraftfull glasfiber. Att använda en helt slät yta ger en svagare konstrukton och därför använder vi en strukturerad yta. 

Alla väggar är isolerade där materialet har högre isoleringsfaktor än vanliga sandwichkonstruktioner. Detta är viktigt både för att stänga ute kyla och värme.

I anslutning till hästen är dessutom konstruktionen förstärkt med aluminiumplåt.

Väggen mellan förarutrymmet och hästarna är extra kraftig och förstärkt med aluminiumprofiler, aluminiumplåt samt extra kraftig strukturerad glasfiber. Som vi även tidigare nämnde så förstärker konstruktionen där mittbom löper på en skena och fastlåses i en aluminiumprofil. Till detta kommer de sega och starka sparkskivorna i ABS plast som finns på alla väggar i hästdelen.

 

 

Konstruktionen är i hela 7 lager med många olika material som samverkar och ger en säker färd. Väggen är naturligtvis krocktestad (2015) med intyg om att konstruktionen klarar bältesinfästningar för totalt 5 personer. 

Golvet är urinbeständigt och byggd för att hålla bilens hela livslängd. Rejäl Dunlomat matta borgar för ett hållbart golv. Hela konstruktionen är tätad och vattenskyddad för att kunna spolas ur med högtryckstvätt. Avrinning är medvetet borttagen för att inga avgaser ska kunna sugas in under färd.

Gångjärnet tillverkas helt i extra kraftig aluminium. Rampen är tillverkad av en kombination av Aluminium, Komposit, Plast och Glasfiber. På rampen monteras en kraftfull gummimatta med ribbor som minskar halkrisken. Alla aluminiumkonstruktioner och profiler har valts med fokus på låg vikt och hög hållfasthet.

Det finns inga delar som är av trä eller andra organiska material som kan ruttna. Dessutom är nästan allt i järn utbytt till Aluminium. De enda kvarvarande detaljer i järn (förutom det järn som används i själva bilen från bilfabrik) är gångjärn och tillhörande låsdetaljer. 

Ekonomiska aspekter

Det finns viktiga ekonomiska fördelar med att välja våra bilar som har låg tjänstevikt och därmed hög lastvikt. När du som kund kör bilen utan last eller samma lastvikt som i andra bilar så släpar du ofta omkring på massor av kilo mindre. Det påverkar bränsleekonomi och hur bilen slits. Bromsar, lager, bussningar etc. slits hårdare desto mer bilen väger.

En nyhet är vår nya vindavvisare som inte bara väger mindre utan även ger bilen bättre CW värden (fartvindsmotstånd). Lutningen och formen placering av andra detaljer ger betydligt bättre CW värden och därmed bättre bränsleekonomi. Jämför gärna hur stor vindavvisaren är på vissa fabrikat jämfört med våra Svenskbyggda bilar.

Anpassat för vinterklimat

Våra Svensktillverkade bilar är anpassade för vårat klimat och har följande som standard:

Dieselvärmare (minskar motorns slitage)

Cold Climate anpassade vätskor

Extra isolering i B-stolpar

Värme i säte

Längre Backspeglar för bättre sikt med värme

Gummimattor i förarhytt

Underredsbehandlad

Kraftfulla Hjulhus i Aluminium som ej kan spricka vid kallt klimat

 

Registrering av fordon

Våra bilar registreringsbesiktas och kontrollvägs fullt utrustade. Därför kan vi ge garantier om vikter och att de överensstämmer med det vi lovar till våra kunder.

Nya regler angående registreringsbesiktning för dragkrok påverkar EJ Hästlatbilar för B-kort. Hästlastbilar förändras så pass mycket att lagen fortfarande kräver registreringsbesiktning för dessa fordon om dragkrok monteras.

En bils värde styrs även av vilken årsmodell som fordonet har från Bilfabrik. Många påbyggare använder s.k. COC dokument för att registrera in fordonen hos Transportstyrelsen. En sådan typ av registrering är enklare för importören/tillverkaren men det har flera nackdelar som slutkund bör uppmärksamma.

1, Lastvikten är en generell vikt i COC dokument och inte den exakta som gäller det specifika fordonet. Nästan alla dessa fordon har i verkligheten minst 100kg lägre lastvikt än i verkligheten.

2, Årsmodellen blir den enligt COC dokument från påbyggaren dvs nyare årsmodell än den som Biltillverkaren anger vid sökning på chassienummer. Detta är negativt för köpare då en äldre årsmodell betingar ofta ett lägre andrahandsvärde än en nyare årsmodell.

3, Kontroll av godkännande för baksäte och dess säkerhetsbälten verkar inte fungera fullt ut eftersom ett flertal konstruktioner godkänts för 5 passagerare fast test och godkännanden saknas. Fråga gärna efter dessa underlag så ni är säkra att just ert fordon är säkert. Alla bilar som saknar dessa underlag har ej genomgått test av framstam dvs vägg mellan hytt och hästdel. Märkligt nog finns det ingen lag som kräver test av vägg för exempelvis 3 pers bilar. De som ej testat framstam bör undvikas.